Jesteśmy szkołą, która promuje zdrowy tryb życia. Od lat prowadzimy projekty, które zachęcają uczniów do odpowiedniego odżywiania, aktywności sportowej, ale również dbania o swoje emocje.
KONCEPCJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Definicja szkoły promującej zdrowie (za: SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE. Poradnik dla szkół i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. Praca zbiorowa pod redakcją Barbary Woynarowskiej. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2016)
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Model szkoły promującej zdrowie w Polsce, 2015 r.
Standardy szkoły promującej zdrowie:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Elementy potrzebne do tworzenia szkoły promującej zdrowie:
- Poznanie i zrozumienie koncepcji szkoły promującej zdrowie.
- Uczestnictwo i zaangażowanie społeczności szkolnej.
- Działalność szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia i zespołu promocji zdrowia.
- Planowanie działań i ich ewaluacja.
- Dążenie do powiązania działań w zakresie promocji zdrowia z podstawowymi celami i zadaniami szkoły.
- Współpraca ze społecznością lokalną i innymi szkołami.
Kroki w okresie przygotowawczym:
- Wyłonienie inicjatora i powstanie grupy inicjatywnej.
- Wstępna informacja o inicjatywie i refleksja nad znaczeniem zdrowia i dobrego samopoczucia w szkole.
- Wyjaśnienie podstawowych założeń koncepcji szkoły promującej zdrowie.
- Podjęcie decyzji o tworzeniu szkoły promującej zdrowie i jej upowszechnienie
Zadania szkolnego koordynatora ds. promocji zdrowia:
- Upowszechnianie koncepcji SzPZ w społeczności szkolnej.
- Pozyskiwanie uczestnictwa członków społeczności szkolnej i sojuszników wśród rodziców i w społeczności lokalnej oraz motywowanie ich do wspólnych działań.
- Inicjowanie, organizacja i koordynowanie prac związanych z dokonywaniem diagnozy, planowaniem działań, ich realizacją i ewaluacją wyników.
- Współudział w kształceniu pracowników szkoły w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.
- Kierowanie pracą szkolnego zespołu promocji zdrowia.
- Prowadzenie dokumentacji działań szkoły w zakresie promocji zdrowia.
- Współdziałanie z koordynatorem wojewódzkiej/rejonowej sieci SzPZ.
- Rozwijanie własnych umiejętności osobistych i społecznych, w tym współdziałania z innymi
- ludźmi i kierowania wspólnie podjętymi działaniami.
Zadania i organizacja pracy szkolnego zespołu promocji zdrowia:
- Wspieranie pracy szkolnego koordynatora i aktywny udział w:
- przeprowadzaniu diagnozy, planowaniu działań, ich realizacji i ewaluacji wyników,
- organizacji szkoleń w zakresie promocji zdrowia,
- prowadzeniu dokumentacji działań w zakresie promocji zdrowia i pracy szkolnego zespołu.
- Zespołowe podejmowanie decyzji.
- Ustalenie reguł pracy zespołu i zakresu zadań poszczególnych członków.
- Rozwijanie umiejętności osobistych i społecznych członków zespołu.
- Organizacja spotkań zespołu:
- cykliczność spotkań, z zapowiedzianym wcześniej tematem,
- zaplanowanie spotkań podsumowujących różne etapy pracy,
- spotkania otwarte – „każdy mile widziany”,
- praca metodą warsztatową, z aktywnym zaangażowaniem wszystkich uczestników (praca w małych grupach, wspólne poszukiwanie rozwiązań).
SKŁAD SZKOLNEGO ZESPOŁU PROMOCJI ZDROWIA
Koordynator: Monika Lesiak
Zespół: Anna Mechelewska, Elżbieta Szemberg, Anna Myśliwa, Monika Girzejowska
DZIAŁANIA SZKOŁY PODJĘTE W CELU PROMOCJI ZDROWEGO TRYBU ŻYCIA